پرسیکا - cactus - persika
نوشته شده توسط : hr

 

 

پرسکیا درختچه ای است که از ابتدای رشد به صورت ستونی رشد میکند. پرسکیاها در کشورهای مکزیت و آرژانتین شمالی به جای پرچین در کشتزارها کاربرد خوبی دارند. در سال های اخیر کارشناسان پس از بررسی ها و مطالعه بیشتر، ترکیب تخمدان این جنس را به دو بخش تقسیم نمودند و گونه های تازه تری را در کاکتوس پرسیکاها شناسایی و در جنس ردوکاکتوس Rhodocactus جای داده اند.
پرسکیا ظاهری متفاوت با سایر کاکتوس ها دارد و در این نمونه از کاکتوس ها به شکل درخت و درختچه های انبوه با شاخه های بالا رونده دیده می شوند و بیشتر برگ هایی عادی و همانند گل کاغذی دارند. گل های آن در میانه تابستان شکوفا می شوند و باید گفت شبیه بوته های بالا رونده می باشند. ولی قطر گل ها بین ۱ تا ۵ سانتیمتر و رنگ آنها از سفید، لیمویی، ارغوانی و سرخ در گونه های مختلف، دگرگونی دارند. میوه پرسکیاها کروی به قطر ۲ تا ۵ سانتیمتر به رنگ زرد که هنگام رسیدن سرخ رنگ می شوند.

کاکتوس پرسکیا پایه خوبی برای پیوند سایر کاکتوس ها به شمار می رود که امروزه بر خلاف گذشته در ایران نیز پیوند انواع کاکتوس بر روی این گونه به وفور صورت میگیرد و پایه بسیار مناسبی برای پیوند زدن انواع آستروفیتوم ها و پیوند زدن انواع آستریاس ها به شمار می آید.

پرسیکا برای ادامه ی رشد، بیشتر از سایر کاکتوس ها به رطوبت نیاز دارد. در پهنه های شمالی ایران جایگاه خوبی برای زیست آن به شمار می رود. ازدیاد آن از طریق کشت بذر انجام می شود. ولی در ایران بیشتر قلمه تکثیر شده و در زمستان نگهداری آن تا اندازه ای به جای گرمتر نیاز دارد تا از خزان شدن برگ ها جلوگیری شود.
نیاز نوری آن باید به صورت کامل باشد با قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب ساقه آن قویتر و قطورتر می شود.
قلمه گرفتن پرسکیا به این صورت است که مقداری بالاتر از سطح خاک جایی از گیاه که در حال رشد است را با کاتر و یا تیغ تمیزی برش داده و تکه ی جدا شده را چند روز در سایه قرار داده تا محل برش پینه ببندد پس از آن میتوان اقدام به کاشت کرد.
همچنین می توان قلمه را ابتدا در آب ریشه دار کرده و بعد از ریشه دار شدن در خاک مناسب کاشت.

*********************

معرفی و آموزش نگهداری از پرسکیا   

معرفی و آموزش نگهداری از پرسکیا

معرفی و آموزش نگهداری از پرسکیا : پرسکیاها از خانواده کاکتوس‌ها می‌باشند. پرسکیاها بیشتر شبیه بوته گل رز هستند تا یک کاکتوس. پرسکیا مانند کاکتوس دارای آرئول و خار می‌باشد این گونه جز کاکتوس‌های برگ دار محسوب می‌شود. دارای ساقه‌ای چوبی و خاردار می‌باشد که ارتفاع آن به ۳ متر نیز می‌رسد. پرسکیا دارای حدود ۱۵ گونه مختلف می‌باشد. که مهم‌ترین آن Pereskiopsis spathulata می‌باشد که به عنوان پایه برای جوانه‌های کاکتوس استفاده می‌شود. جوانه‌های کاکتوس بر روی پرسکیا چندین برابر رشد بیشتری دارند. 

پیوند کاکتوس بر روی پرسکیا برای افزایش رشد
&پیوند کاکتوس بر روی پرسکیا برای افزایش رشدپیوند کاکتوس بر روی پرسکیا برای افزایش رشد

آموزش نگهداری از پرسکیا:

نور: پرسکیا به نور زیادی احتیاج دارد و در مقابل نور آفتاب مقاومت زیادی دارد.

دما: پرسکیا گیاه بسیار مقاومی است که دمای بین ۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کنید. بهترین دما برای رشد بین ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در زمستان باید از یخزدگی جلوگیری شود.

آبیاری: به آبیاری بیشتری نسبت به سایر کاکتوس‌ها احتیاج دارد و در فصل رشد به محض خشک شدن خاک بهتر است آبیاری شود.

خاک: در انواع خاک می‌تواند زندگی کند. ترکیب مناسب برای این گیاه ترکیبی از خاک باغچه، ماسه و پیت ماس می‌باشد.

کوددهی: می‌توان از کودهای npk به صورت اسپری و آبیاری در فصل رشد هر دو هفته استفاده کرد.

تکثیر پرسکیا: تکثیر پرسکیا بیشتر از طریق قلمه صورت می‌گیرد. می‌توان در بها رو تابستان قلمه‌های ده سانتی از قسمت‌های چوبی شده تهیه کرد و در خاک گلدان کاشت کرد. به مدت یک هفته آبیاری نکنید تا قلمه‌ها ریشه دار شوند. قلمه پرسکیا خیلی راحت ریشه دار می‌شود.

مقاله مرتبط  معرفی و آموزش نگهداری از ساکولنت گاستریا
قلمه پرسکیا
کاشت قلمه پرسکیا

بیماری‌ها: مهم‌ترین بیماری‌های پرسکیا توسط شپشک ها بخصوص شپشک آردآلود و انواع قارچ‌ها و شته‌ها اتفاق می افتد. بررسی مداوم و دور نگه داشتن از گیاهان آلوده به بیماری همچنین آبیاری منظم می‌تواند از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کند. در صورت مشاهده آفت و بیماری‌ها باید از سموم حشره کش و قارچ‌کش استفاده شود.

منبع: میهن کاکتوس

 




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 2195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: